Barion Pixel

Ingatlant jól eladni világjárvány idején?

Igen, lehetséges! 

Átrendeződés az ingatlanpiacon

A sajtó rengeteget foglalkozik a pandémia ingatlanpiacra gyakorolt hatásával. Sokkoló szalagcímek, nyugtalanságra okot adó cikkek jelentek meg az elmúlt hetekben a hírportálokon. Nézzük mi is történik?

Az mindenki előtt ismert, hogy 2014 eleje óta az ingatlanpiac felívelő szakaszában komoly áremelkedés ment végbe a fővárosban majd az egész országban. Sokszorosára nőttek az árak, a vevők sorban álltak a lakásokért. A múlt évi statisztikák ismeretében azonban már kimondhatjuk, hogy 2019. harmadik negyedévében ez a felfelé ívelő szakasz véget ért. Megtorpantak az árak és csökkent az adás-vételek száma is. Kevesebb vevő lett a piacon, de a kínálat nem szűkült, ami megnövekedett értékesítési időhöz vezetett és a vevők alkupozícióját nagyban javította. Hisz ha sok a lakás, de kevés a vevő, akkor az érdeklődő nyugodtan válogathat és alkudozhat.

Ebbe a piaci környezetbe érkezett meg a világjárvány, mely az élet minden területét felforgatta. Az ingatlanpiac gyakorlatilag megbénult. A vevők szó szerint eltűntek, az adás-vételek száma minimálisra csökkent. 

Az első sokk Budapest belvárosát érte, ahol a határok lezárását követően a turizmus gyakorlatilag megszűnt, aminek következtében több ezer, eddig rövid távon kiadott lakás került a hosszú távú bérleti piacra. Robbanásszerűen, egyik napról a másikra megnőtt az albérlet kínálat a fővárosban, ami a bérlők alkupozícióját növelte és az albérletárak csökkenéséhez vezetett. Két-három hét leforgása alatt 10-20 ezer forinttal csökkentek a havi bérleti díjak. 

Azonban a vírus nem csak a bérleti piacot forgatta fel, megindult egy átrendeződés a lakóingatlanok között a lakások vs kertes házak/nyaralók szegmensében is. A karantén hatás következtében felértékelődött a kert, a nagyobb élettér jelentősége. A home office elterjedése is a városokból a kertvárosi környezetbe, agglomerációba való költözést ösztönzi. Az ingatlan.com adatai szerint a koronavírus járvány előtt a lakóingatlanok tekintetében az összes keresés 43%-át tette ki a családi házak iránti érdeklődés, ez most 51-53%. Hasonlóan,  a kiemelt nyaralóövezetek, balatoni nyaralók iránt is megnövekedett a kereslet. “A nyaralók esetében a növekedéshez hozzájárult, hogy tavasszal eleve többen érdeklődnek irántuk, de a bővülésben a karanténhatás is fontos szerepet játszhat” – nyilatkozta Balogh László.

Hogy lábalunk ki ebből?

Az első megrázkódtatást követően április elejétől már a piac minden szereplője lassú és óvatos élénkülésről számol be. Az érdeklődők száma emelkedett, a szereplők alkalmazkodtak a korlátozásokhoz és alternatív megoldásokat nyújtanak, hogy minimalizálni tudják a személyes kontaktust az adásvételi vagy bérleti megállapodás megkötésének folyamatában. A vevők úgy tűnik így lassan visszatérnek a piacra. 

Sokan azonban vélhetően még mindig kivárnak és hacsak nem sürgeti őket valamilyen ok, akkor elhalasztják az ingatlan vásárlást és az értékesítést is. A várttal ellentétben nem kerültek tömegével a piacra például „airbnb” lakások és a januárig tartó hitelmoratórium is hagy időt az ingatlantulajdonosoknak, hogy döntést hozzanak a hitellel terhelt ingatlanjukkal kapcsolatban. Arról minden szakértő csak óvatosan nyilatkozik, hogy mi várható rövid vagy hosszabb távon. Rengeteg tényező van illetve lesz hatással az árak alakulására. A bankok hitelezési hajlandósága, a kamatkörnyezet változása, a forint árfolyam alakulása, a lakosság fizetőképessége és az új építésű projektek volumenének alakulása mind befolyással lesz az ingatlanpiacra.

Ingatlant eladni vagy kiadni azonban nem lehetetlen ebben a helyzetben sem, sőt tovább mennénk, eladni vagy kiadni JÓ ÁRON sem lehetetlen, azonban a vevő figyelméért a korábbinál sokkal inkább meg kell harcolni. Ettől az elmúlt években el voltunk szokva, hisz olyan ingatlanvásárlási láz tanúi lehettünk, ahol gyakran sorban álltak a vevők a lakásunk ajtajában. Ez a tendencia azonban most megfordult, sok az eladó vagy kiadó ingatlan és korábbiakhoz képest kevés a vevő.

Home staging, ami kiemeli az ingatlanod a kínálatból!

A home staging röviden azt jelenti, hogy felkészítjük ingatlanunkat az eladásra vagy a kiadásra. Hogy miért használjuk ezt a módszert? Ennek egyetlen célja van, hogy ingatlanunk a lehető legjobb áron és a legrövidebb időn belül keljen el. 

Mi történik, ha az érdeklődő egy felkészített ingatlannal találkozik? 

Először is az ingatlankereső portálon böngészve a sok homályos és rossz minőségű fotó között azonnal kiszúrja a minőségi ingatlan hirdetést, ami már a keresés fázisában felkelti az érdeklődését. Ez már fél siker, hisz azzal, hogy felkeltettük a figyelmét elértük, hogy meg akarja tekinteni a lakásunkat. A profi fotóknak és tartalmas hírdetésnek ma még nagyobb létjogosultsága van, mint eddig, hisz a vevők minimalizálni szeretnék az emberi kontaktust és csak azt az ingatlant tekintik meg, ami valójában érdekli őket.

 A felkészítés folyamata során kiemeljük az ingatlan előnyös adottságait, megmutatjuk a benne rejlő lehetőségeket és végig a leendő vevőre koncentrálunk, hogy megtekintéskor meglássa benne a leendő otthonát. A lakást megszabadítjuk a tulajdonos személyes tárgyaitól, a felesleges bútoroktól, évek alatt felhalmozott tárgyaktól. Cél, hogy csak annyi bútor maradjon az ingatlanban, ami megmutatja egy-egy helyiség funkcióját. A megfelelő bútorok és színek használata kellően szellős, tágas érzetet kelt. A hibák kijavítására is figyelmet fordítunk. A home staging nem csupán a látványról szól. A sikeres értékesítéshez elengedhetetlen, hogy esztétikus, szép lakás kerüljön az ingatlanpiacra, de legalább ilyen fontos, hogy az ingatlanban minden tökéletesen funkcionáljon és működjön. 

 A tudatos felkészítéssel tálcán kínáljuk a vevőnek a tökéletes lakást! Olyan ingatlant, aminek nem lesz versenytársa. Az ajánlatunk összehasonlíthatatlan lesz a többi ingatlannal, messze kitűnik azok közül. Ez a siker kulcsa. 

És akkor jöjjön a sikersztori!

A járvány magyarországi kirobbanása előtti napokban került piacra egy általunk eladásra felkészített ingatlan Budapesten a Városliget környékén. Arra már számítottunk, hogy nem lesz könnyű az értékesítés, hisz 2019. harmadik negyedévétől a 2014 óta tartó folyamatos árnövekedés megtorpant, a kereslet csökkenni kezdett. Mindehhez hozzájött a pandémia, ami két vállra fektette az ingatlanpiacot. 

Ma a vevők komoly helyzeti előnyt élveznek. Kínálat ugyanis akad bőven, míg vevők száma drasztikusan visszaesett, így a tavalyi évet jellemző 2-3%-os alku egy-egy adás-vétel kapcsán, ma inkább 10%-ra tehető. A vevők ráérnek dönteni, körülnézni. Nem kell attól tartaniuk, hogy elkapkodják az orruk elől a kiszemelt lakást. Így bátrabban alkudoznak és ajánlanak jóval a kínálati ár alá.

 A városligeti lakás esetében is megfigyelhető volt a sokk, ami az ingatlanpiacot érte és a érdeklődők március közepétől gyakorlatilag eltűntek. Április elejétől azonban, ahogy az ingatlanpiacon némi mozgolódás kezdődött, meglepően sok érdeklődő érkezett a lakásra. A vevőre sem kellett sokat várni, már a fotók alapján beleszeretett a lakásba és megtekintést vételi ajánlat követte. A lakás elkelt az átlag kínálati ár felett 5%-kal alku nélkül. 

 A kínált ingatlan összehasonlíthatatlan volt a piacon lévő lakásokkal, messze kitűnt azok közül! Ennek meg is lett az eredménye: a világjárvány kellős közepén, 2 hónap alatt értékesítve alku nélkül! Ennél több bizonyíték nem is kell, hogy a tudatos ingatlanfelkészítés működik és meghozza a várt eredményt!