Miért jó a home staging?
Miért ne akarnád minél hamarabb és minél sikeresebben eladni a lakásodat? Ha megismerkedsz a home staging fogalmával, megnő az esélyed, hogy az eladásra szánt ingatlan mielőbb gazdát cseréljen.
Lakást jó áron eladni talán nem is tűnik bonyolult feladatnak. Azonban a minél hatékonyabb és sikeresebb ingatlaneladás már nem ilyen egyszerű.
Mit is jelent a home staging, és honnan jön ez az egész ágazat?
Hogyan kell elképzelni a folyamatot, mik az elemei, és miért jó neked, ha megismerkedsz ezzel a fogalommal?
Hogyan vágj bele, mik a legnagyobb előnyei, és mikor jobb, ha profikra bízod?
Mit jelent a home staging?
A home staging nyújtotta lehetőségek jóval a hirdetés feladása előtt kezdődnek. Ha röviden szeretnénk fogalmazni, a lakás otthonossá, barátságossá tétele mellett annak előnyeire és kiaknázható lehetőségeire fókuszál ez a nem is olyan régi szakma.
Mert már egy külön szakmáról beszélünk: jelentése sokkal több mint lakberendezés.
Képzeld el, hogy ha lakásvásárlás előtt állnál, milyen szempontokat figyelnél meg egy hirdetésben, mitől lenne számodra vonzó az eladni kívánt ingatlan.
Egy rendezett, ízléses, jól befotózott hirdetés biztosan a Te figyelmedet is hamarabb felkeltené. Így van ezzel a legtöbb vevő is: hiszen egy üres lakás, vagy a rendetlenség nem segít abban, hogy elképzeld, milyen lesz ez az otthon.
Vevőként meglátni a lehetőségeket nehéz a bútorozatlan, vagy rendetlen lakásban. Ellenben egy szép, jól berendezett, hibátlan és hangulatos lakás sokkal hívogatóbb, és a vevő előbb érezheti azt, ez az én leendő otthonom!
Sokan azonnal költöznének, és a lehető legkevesebbet költenék el felújításra vagy lakberendezésre. A home staging ereje pedig ebben rejlik: megmutatja, mi vár a vevőre, és személyes légkört teremt.
Honnan jön ez a felkészítés?
A felkészített otthonok az Egyesült Államokból érkeztek. A koncepció az 1970-es években született meg, amikor rájöttek arra, hogy a felkészített otthonok sokkal hamarabb és eredményesebben találnak gazdára. Ezen túl jobb áron is tudták eladni ezeket az ingatlanokat, így a szolgáltatás iránti kereslet fokozatosan nőtt.
Olyannyira, hogy, mára világméretűvé nőtte ki magát ez a szakma, azonban sok esetben még mindig van hova fejlődni.
A Renna Home home staging szolgáltatása egyedüli az országban: mi szeretjük végigvinni a teljes folyamatot, a lakás kicsinosításától kezdve, a fotózásán át egészen a sikeres eladásig.
De miből is áll ez a folyamat? Azonnal mutatjuk!
Miből áll a folyamat?
A home staging általában az alábbi elemekből áll:
- lakberendezés,
- marketing,
- pénzügyi teendők,
- az ingatlanpiac alapos ismerete,
- fotózás,
- pszichológia.
Mindezek összessége adja a home staging esszenciáját, azonban az arányok változhatnak. Mindenesetre a szakember mindegyikhez ért, és mindegyikben segít is az eladónak.
A módszer lényege, hogy a vevők érzelmeire hassunk: az első pár másodperc, az első benyomás nagyon lényeges, hiszen itt dől el, hogyan érez a vevő a lakás iránt.
Az ezt követő racionális érvekkel már sokkal könnyebb meggyőzni a vevőt, és sikeres üzletet nyélbe ütni. Hiszen az érzelmekre elsősorban a lakás hat, majd az eladó.
A folyamat lényege, hogy az ingatlant felmérjük eladás előtt és alaposan átgondoljuk, melyek azok a teendők, munkálatok, amelyeket mindenképp el kell végezni ahhoz, hogy vonzóvá tegyük a lakást. Csak olyan dolgot érdemes elvégezni, ami nagy valószínűséggel megtérül az eladás során.
Itt nem felújításról beszélünk elsősorban, de a home staging akár tartalmazhat festési vagy burkolási munkálatokat is. Sokan ezekre úgy tekintenek, mint pénz és időrabló ráfordítás, pedig hatalmasat emelhetnek az ingatlan értékén.
Így akár 20%-kal is többet kérhetsz az ingatlanért, arról nem is beszélve, hogy ezek a hibák sokszor fel sem tűnnek neked, a vevő azonban azonnal kiszúrhatja őket. Egy csöpögő csap, egy letört elem, egy leszakadt darab tapéta mind ront a lakás hangulatán, azonban ezeket csekély összegből is meg lehet javítani.
Jelentős tehát, hogy a hirdetés kitűnjön a piac nyújtotta lehetőségek előtt: egy tiszta, rendezett és barátságos otthon sokkal nagyobb előnnyel indul a hirdetések versenyén.
Fontos, hogy ismerd a vevőd!
A home staging legfontosabb eleme, hogy ismerd, kinek szeretnéd eladni az ingatlant. Ilyenkor ugyanis egy vágyat, egy leendő otthont mutatsz meg a vevődnek, és ezáltal azt is kialakítod, pontosan milyen vevőkört képzeltél el.
Alaposan át kell gondolnod, a lakás mely részét szeretnéd előtérbe helyezni. Például praktikus és tágas a konyha? A főzést preferáló családok vagy vevők biztosan előnyben részesítik, ha ezt a helyiséget kiemeled, és barátságossá teszed.
Esetleg fiatal párok számára lenne tökéletes a lakás? A modern és otthonos enteriőr, a jól kihasználható terek kiemelése rengeteget segíthet az eladásban.
A home staging másik része, hogy így egy olyan berendezett otthont mutatsz meg a leendő vevődnek, amely pontosan tükrözi a hirdetésben látottakat és leírtakat.
Ha berendezed a lakást, a vevő számára egy egyértelmű képet mutatsz: sokkal jobban el tudja majd képzelni a terek kihasználhatóságát, a pakolhatóságot. Az emberek képzelőereje ugyanis nincs mindig maximális szinten, ezért nehéz átlátniuk egy üres lakást, egy berendezettet azonban annál inkább!
Általában, ha látunk egy berendezetlen szobát, akkor sokkal kisebbnek gondoljuk, mint valójában. Nehéz elképzelni hogyan férhet be oda egy kanapé, egy asztal vagy egy ágy.
Nem véletlen, hogy az újépítésű ingatlanok esetében a beruházók szívesen rendezik be és teszik mintaotthonná az eladásra kínált lakásokat. Így ugyanis látható, hogyan lehet a legjobb módon kihasználni az ingatlant, és egy hangulatot, érzést is eladhatnak az adás-vétel során.
Miért jó neked, ha felkészíted a lakásod?
- Három fő előnye van annak, ha belevágsz a home stagingbe:
- gyorsabb eladás,
- magasabb árú értékesítés,
- érték átadása.
A jól kialakított és kicsinosított lakások esetén a befektetett idő hamar megtérül. A lakásod látványosabbá és barátságosabbá válik, amely a vevőknek is szemet szúr. Arról nem is beszélve, hogy sokkal többen nézik meg a hirdetést és a lakást is, hiszen az sokkal csábítóbb, mint a többi hirdetés.
Vegyünk egy példát: ha egy átlagos állapotú lakásra ráköltesz pár százezer forintot, akár 2-3 millió forinttal többért is eladhatod. Arról nem is beszélve, hogy kevesebb időt kell töltened a lakáseladással.
Az is külön öröm lehet, ha jó érzéssel válsz meg az ingatlantól. Hiszen értéket adsz tovább, büszke lehetsz az ingatlanra, és örömet okozhatsz leendő vevődnek.
Hogyan kezdj neki?
Elsőként azt kell eldöntened, mennyit tudsz költeni a home stagingre, illetve magad csinálnád vagy szakemberre bíznád a feladatot.
Ehhez érdemes egy piaci körképet végezned, hogy lásd a hasonló lakásokat, hogy felmérhesd a terepet. Ezen túl ismerned kell a lakás állapotát: elegendő lehet minimális időt és pénzt áldozni az ingatlanra, vagy nagyobb beruházás szükséges?
Ha tisztában vagy a helyzettel és a lehetőségeiddel, az alábbiakkal érdemes továbblépni.
Takarítás
Ebbe az alap takarításon túl, mint az ablakpucolás, konyha és fürdő alapos kitakarítása, portalanítás, beletartozik az is, hogy tudod, mely bútorok nem olyan vonzóak, vagy, hogy a lakásod mely pontja igényel nagyobb beavatkozást.
Ha elpakolsz, növényeket teszel az ablakba, jó illatot varázsolsz a szobákba, beágyazol és pár szép párnával, textillel feldobod a nappalit, máris rengeteget tettél, hogy jól sikerüljön az első benyomás.
Lakberendezés
A bútorok beszerzése, felújítása, vagy akár az áthelyezése is fontos szempont lehet a személyes megtekintés alkalmával. Az így átalakított enteriőr csodákra képes: ezt persze bízhatod home staging szakemberre, de Te magad is nekiláthatsz.
Fotózás
A home staging egyik legfontosabb eleme az eladásra szánt ingatlan fotózása. Ha szakemberre bíztad a feladatot, sok esetben küldenek egy fotóst. Mi a Renna Home-nál magunk intézzük a profi fotózást, mert szeretünk mindent egy kézben tartani a kényelmed végett.
Fotózás előtt ellenőrizzük a legkisebb részleteket is: a szépen összehajtott törölközők, beállított virágok sokat jelentenek. Ráadásul a profi, jó fényekben készült képek sokkal kívánatosabbá teszik magát a hirdetést is.
A „marketing”
A jó képek mellé egy jó szöveg is dukál. Ennek megírását mi vállaljuk is, egy online honlap létrehozása mellett: tehát az ingatlan egy külön weboldalt kap, amelyen minden tulajdonsága és előnye szerepel.
A vevők
A vevők ismeretéről már írtunk, de szerencsés, ha van egy konkrét elképzelés a fejedben arról, milyen típusú vevőkre szeretnéd célozni a hirdetésed.
A cél: megtalálni, milyen típusú vevőnek ideális a Te otthonod. Milyen ember érezné magát a legjobban az általad árult új otthonában.
Azért fontos megtalálnod őt, mert az ideális vevőd hajlandó a legmagasabb árat fizetni a lakásodért.
A felmérés
Ne sajnáld az időt és az energiát attól, hogy felmérd, pontosan mivel állsz szemben. A sikeres home staginggel több millió forint plusz is ütheti a markod, ennek pedig jelentős része az is, hogy lásd, konkrétan mit tudsz kihozni az ingatlanból.
A felmérést végeztetheted home staging szakemberrel is, amely egy alacsonyabb kiadás, cserébe konkrétumokat kapsz a kezedbe a lakásodat illetően.
A lehetőségek
Az eladásra kínált otthon remek áron kelhet el, ha jól sikerül az első benyomás. Ezeket a lehetőségeket azonban csak te ismered: próbáld kiemelni az ingatlanod legszebb oldalát. Rendezd át a bútorokat, vagy például takaríts ki alaposan. Ezek a kis változtatások is jobb színben tüntethetik fel az otthonod.
A home staging legnagyobb előnyei
Biztosan érdekel, mennyivel lehet több pénzt kereshetsz, ha egy jól összerakott ingatlan kerül a piacra.
Az amerikai adatok alapján a home stagingelt, azaz felkészített lakásokat, házakat 88%-kal gyorsabban és akár 20%-kal többért adják el.
Persze más összeggel kell számolnod egy berendezett vagy egy teljesen bútorozatlan lakás home stagingelése. Ezzel mindenképpen számolnod kell, ahogyan azzal is, hogy mást jelent, ha szakember végzi a munkákat, és mást, ha te magad.
Ez persze meghatározhatja a költségeidet is, így ez a plusz összegből kerül majd levonásra.
Választhatsz konzultációt, tanácsadást vagy kivitelezést is, ezek mind más összegen futnak. Remek tippeket is olvashatsz, ha magad szeretnéd kivitelezni a ráncfelvarrást.
De lássuk, mit jelenthet ez a te pénztárcádra nézve. Egy 50 millió forint értékű ingatlan esetében, 2%-os növekedést nézve, 1 millió forint pluszban lehetsz, ha magad csinálod a home staginget. Ha másra bízod, akkor is legalább 500.000 forintot nyerhetsz az ügyleten.
Albérletnél is működik
Kiadó ingatlan esetén is érdemes alkalmazni a home staginget. Hiszen a mostani telített piacon sokat jelenthet, ha a te kiadó lakásod csinosabb, modernebb és hangulatosabb. A rend, a jól működő gépek, az egyszerű, de tiszta otthon látványa sokakat arra késztet majd, hogy kivegyék a lakást.
Főleg, hogy így nagy eséllyel sokkal többet is elkérhetsz majd a kiadó ingatlanért.
Mikor fordulj szakemberhez?
Hogy mikor éri meg inkább az egész folyamatot szakemberre bízni? Van néhány eshetőség, amikor jobb, ha profikra bízod a home staging folyamatát.
Ha nincs időd
Az idő pénz, szó szerint. Ha elfoglalt vagy, jó eséllyel nem lesz időd arra, hogy takaríts, lakberendezz, fotózz, hirdetést készíts, válogass és a vevőket monitorozd.
Ebben az esetben bízd home stagerre a feladatot! A RennaHome teljeskörű szolgáltatást kínál, így neked voltaképp csak a vevő kiválasztásában kell részt venned.
Ha biztosra akarsz menni
Ha a home staging vonzó alternatíva számodra, akkor is könnyen elképzelhető, hogy kihagysz valami fontosat. Ha biztosra mennél, nem szeretnéd hónapokig árulni, akkor érdemes megbízni egy profi céget az értékesítési folyamattal.
Ha növelnéd az ingatlan eladási árát
Az egyik legnagyobb előnye a home stagingnek, hogy akár kis változtatásokkal is növelheted az ingatlanod értékét. Ez pedig kinek ne lenne ínyére?
Ha gyors és eredményes eladást szeretnél
A home staginggelt ingatlanok kimutathatóan gyorsabban és hatékonyabban találnak gazdára. Ha több ingatlan is van a birtokodban, külön megéri ebbe a lehetőségbe fektetni, hiszen gyorsabban és könnyebben befektetheted a megszerzett pénzt, és léphetsz a következő ingatlanra.
Könyvünkkel és személyre szabott szolgáltatásunkkal azért vagyunk, hogy eredményes és elégedett eladó légy, a vevőid pedig pontosan azt kapják, amik a képeken szerepeltek!